Αναπαράσταση θέας της Γης από τη Σελήνη
Αναπαράσταση θέας της Γης από τη Σελήνη | Shutterstock

Με βάση αστρονομικούς ορισμούς, ο μπλε πλανήτης μας δεν έχει μόνο έναν δορυφόρο, τη γνωστή Σελήνη, αλλά και πολλά αποκαλούμενα «μίνι φεγγάρια», τα οποία μάλιστα μπορεί να περιέχουν την ιστορία της δημιουργίας και του σχηματισμού του ηλιακού μας συστήματος.

Η αστρική μας γειτονιά κρύβει πολλά μυστικά που οι επιστήμονες προσπαθούν ακόμα να αποκαλύψουν. Για να βοηθήσουν να ρίξουν φως σε αυτά τα μυστήρια, οι ερευνητές στρέφονται σε διαστημικούς βράχους κάθε είδους που μπορεί να δώσουν ενδείξεις για τη χαμένη ιστορία του ηλιακού μας συστήματος, σύμφωνα με το Live Science.

Και αυτή η προσέγγιση αποδίδει ήδη καρπούς: Τον Οκτώβριο του 2023, η αποστολή OSIRIS REx της NASA ανακάλυψε νερό και άνθρακα, δύο από τις πρόδρομες ενώσεις της ζωής στη Γη, στον 4,5 δισεκατομμυρίων ετών αστεροειδή Bennu.

Τα φεγγάρια «μινιατούρες»

Μεταξύ των χιλιάδων αστεροειδών που περνούν κοντά από την τροχιά της Γης, τα minimoon -μικροσκοπικά κοσμικά σώματα, των οποίων οι τροχιές ορίζονται εν μέρει από τη Γη και εν μέρει από άλλα σώματα του ηλιακού συστήματος- μπορεί να είναι οι κύριοι υποψήφιοι για την εξεύρεση της προέλευσης του ηλιακού συστήματος, κατά τον Richard Binzel. καθηγητή πλανητικών επιστημών στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης.

Η σχετική εγγύτητα των Minimoon στη Γη σημαίνει ότι αποστολές ανάκτησης δειγμάτων θα απαιτούσαν πολύ λιγότερο χρόνο και καύσιμα από ό,τι για να προσεγγιστούν αστεροειδείς όπως ο Bennu. Αν και οι επιστήμονες δεν είναι ακόμη σίγουροι από πού προήλθαν τα μίνι φεγγάρια, μια κορυφαία θεωρία προτείνει ότι «παραστράτησαν» από την κύρια ζώνη αστεροειδών, η οποία βρίσκεται μεταξύ του Άρη και του Δία.

Οι αστεροειδείς κοντά στη Γη από αυτήν την περιοχή, όπως ο Bennu ή ένα minimoon, είναι «σαν χρονοκάψουλες», δήλωσε ο Paul Abell, επικεφαλής επιστήμονας για την εξερεύνηση μικρών διαστημικών σωμάτων στη NASA. «Μας δίνουν ενδείξεις για το πώς ήταν το πρώιμο ηλιακό σύστημα και ποιες συνθήκες επικρατούσαν».

Η συλλογή δειγμάτων από minimoon θα μπορούσε να παρακάμψει ορισμένα προβλήματα στην τρέχουσα έρευνα για τους αστεροειδείς. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι επιστήμονες μελετούν κομμάτια τους που έχουν πέσει στη Γη με τη μορφή μετεωριτών. Αυτά μπορούν να μας διδάξουν για την πρώιμη σύνθεση του ηλιακού συστήματος, αλλά μπορεί να είναι δύσκολο να αναλυθούν ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

Προς το παρόν, η επιτυχία της αποστολής OSIRIS-REx έχει εμπνεύσει τους επιστήμονες να σχεδιάζουν τις επόμενες φάσεις της εξερεύνησης κοντά στη Γη -και ο επόμενος ευκολότερος προορισμός θα μπορούσε να είναι ένα μίνι φεγγάρι, λένε οι ειδικοί.